خواص روغن نارگیل برای پوست و مو

بازدید: 24,190 بازدید
خاصیت روغن نارگیل

خواص روغن نارگیل برای پوست

روغن نارگیل به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدان فراوان و ویتامین ای باعث کاهش چین و چروک‌های پوستی و جوان تر شدن پوست می‌گردد. همچنین این روغن با داشتن SPF 8 می‌تواند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و احتمال آفتاب سوختگی را تا حد زیادی کاهش دهد. در ادامه با خواص بیشتری از روغن نارگیل برای پوست و مو آشنا می شویم.

همینطور  در صورت ایجاد سوختگی و کدر شدن پوست آن را در دراز مدت بهبود می‌دهد و  باعث روشن تر شدن و سفیدی پوست می شود و به جلوگیری از ایجاد لک یا سایر  آسیب هایی که با بالا رفتن سن یا قرار گرفتن در معرض آفتاب ایجاد می شود  نیز کمک می کند. همچنین از آن به عنوان یک روغن ماساژ عالی و مرطوب کننده ی  پوست نیز استفاده می شود.

پاک کننده آرایش

به دلیل اثرات جانبی مواد شیمیایی موجود در پاکننده های شیمیایی بر پوست میتوان روغن نارگیل را به عنوان پاک کننده ی آرایش به کار برد و از خواص آن برای پوست نیز استفاده کرد.

نرم کننده لب

روغن  نارگیل یک مرطوب کننده طبیعی است که به آبرسانی پوست لب کمک کرده و باعث درمان ترک خوردگی و خشکی لب ها می شود و خیلی سریع نیز عمل میکند و از آنجایی که مصرف ژل های شیمیایی برای لب زیان بار و سمی هستند روغن نارگیل  جایگزین مناسبی است.

 

کرم آبرسان

نرم و لطیف کننده پوست

روغن نارگیل یک نرم کننده ی قوی و خوب برای پوست است. این روغن کمک می کند تا خشکی و زبری پوست درمان شود. برای آبرسانی و رفع خشکی پوست، مقداری از این روغن را روی کف دست های خود بریزید و کف دست هایتان را یک یا دو بار به هم بمالید، بعد آن را به صورت، دست یا هر جایی که می خواهید رطوبت بگیرد، بمالید.

روغن نارگیل برای خشکی و ترک پا هم مفید است. البته، ترک پا را از بین نمی برد، اما اگر روغن نارگیل را به قسمت های آسیب دیده بمالید، بعد از چند روز آنها را نرم تر می کند.

درمان لک پوست(ناشی از خشکی)

روغن نارگیل برای برطرف کردن لک صورت درمان مناسبی است. کافی است چند قطره از روغن نارگیل را بر روی پوست صورت مالش داده و اجازه دهید همانگونه باقی بماند.

لایه برداری پوست

از روغن زیتون می توان به عنوان لایه بردار استفاده کرد. البته، روغن نارگیل همراه با لایه بردارها یا دانه هایی نظیر نمک و شکر مؤثرتر خواهد بود.

پیشنهاد می کنیم مقاله خواص روغن زیتون برای پوست و مو را مطالعه فرمایید

با این لایه بردار می توانید بدون اینکه به پوستتان آسیب بزنید، لایه های مرده ی آن و مواد دیگری را که منافذ پوست را مسدود کرده اند، از بین ببرید.

ترکیب روغن نارگیل با دانه های نمک، شکر و ذراتی نظیر آن، رنگ پوست را یک نواخت می کند و منافذ آن را می بندد. در نتیجه، پوست نرم خواهد شد. چند قطره از  روغن نارگیل را با مقداری نمک دریایی مخلوط نمایید و پوست بدن خود را با این مخلوط ماساژ دهید.

همچنین می توانید ½ پیمانه شکر قهوه ای + ½ پیمانه نمک دریایی را در یک ظرف بریزید. یک قاشق آبلیموی تازه و ۱ قاشق غذا خوری روغن نارگیل و یک قاشق عسل را با این مخلوط ترکیب نمایید. سپس پوست خود را با این مخلوط ماساژ دهید.

برطرف کردن اختلالات پوستی

روغن نارگیل حاوی ویتامین E است و سلامت پوست را افزایش می دهد. این روغن به  بهبود و سلامت پوست های مبتلا به آکنه، پسوریازیس و اگزما کمک می کند.

در واقع، پروتئین های موجود در روغن نارگیل، موجب جایگزینی سریع سلول ‌های مرده یا بیمار پوست با سلول های سالم و جدید می شود. به این ترتیب روغن نارگیل علاوه بر مبارزه با میکروب ها، به برطرف کردن اختلالات پوست نیز کمک می کند.

جوان سازی پوست

روغن نارگیل به دلیل داشتن خواص ضد پیری و اثر آن بر چین و چروک پوست و جوانسازی آن بسیار محبوب است. مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین E موجود در روغن نارگیل با کاهش رادیکال های به رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت  کمک می کنند.

ضد آفتاب طبیعی پوست

روغن نارگیل با داشتن SPF8 به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی، از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر خورشیدی محافظت می‌کند.

اگر برای زمانی کوتاه قصد دارید در زیر آفتاب قرار بگیرید کافیست ۲ الی ۳ قطره از روغن نارگیل را به تنهایی روی پوست صورت خود چکانده و به آرامی ماساژ دهید.

اگر برای طولانی مدت قصد دارید که در زیر آفتاب بمانید، کافیست ۲ الی ۳ قطره از روغن نارگیل را به زینک اکسید ترکیب نمایید و از این مخلوط به عنوان یک ضد آفتاب بسیار قوی استفاده نمایید.

 

روغن نارگیل

 

درمان آکنه و جوش

روغن نارگیل حاوی مقادیر بالای مواد مغذی است و به دلیل خواص ضد باکتریایی قوی که دارد به پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

درمان اگزما و پسوریازیس

روغن نارگیل به دلیل خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی که دارد به درمان بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس کمک می کند.

درمان سیاهی دور چشم

روغن نارگیل حاوی مقادیر بالای مواد مغذی است که به افزایش رطوبت و بهبود گردش خون در پوست دور چشم کمک کرده و باعث درمان سیاهی دور چشم می شود.

صورت را با آب گرم شسته و خشک کنید، قبل از خواب مقداری روغن نارگیل را زیر چشم ها بمالید و چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید. صبح با آب بشویید و خشک کنید.

مضرات روغن نارگیل برای پوست صورت

روغن  نارگیل  در صورت مصرف مداوم و زیاد ممکن است موجب مسدود شدن منافذ پوست شده و به مرور زمان باعث ایجاد آکنه و  جوش های سرسیاه می شود، هرچند ممکن است ضد باکتری باشد که برخی از مزایای آن برای آکنه است، اما استفاده طولانی مدت از آن می تواند پوست را از حالت شفاف بودن خارج کند.

استفاده زیاد از روغن نارگیل باعث خفه شدن پوست می  شود، یعنی پوست شما قادر به تنفس نخواهد بود؛ زیرا یک لایه چربی سخت روی آن را پوشانده و تمام منافذ آن را بسته است.

به همین دلیل ممکن است پوست شما با استفاده خالص از روغن نارگیل دچار قرمزی، حساسیت، جوش و مشکلاتی از این دست شود. پس اگر پوست مستعد آلرژی یا پوست جوش‌سازی دارید از روغن نارگیل برای پوست صورت خود استفاده نکنید.

خواص روغن نارگیل برای مو

یکی  از بهترین روغن ها برای‌ مو روغن نارگیل می باشد که به دلیل داشتن ویژگی حفظ رطوبت در موها باقی می ماند و تبخیر نمی شود و از موثرترین روش های درمان مو می باشد.

محافظت از مو در مقابل حرارت، ترمیم موهای شکننده و آسیب دیده، جلوگیری از ریزش و کمک به رشد مو از خواص این روغن است.

روغن نارگیل تمایل زیادی برای اتصال به پروتئین های مو دارد. به همین دلیل، به آسانی به فولیکول و ساقه ی مو جذب می شود و به درمان ریزش مو کمک می کند.

همچنین، ماساژ مرتب پوست سر با آب ولرم و روغن نارگیل جریان خون را در پوست سر تحریک می کند. این امر برای کنترل و جلوگیری از ریزش مو مفید است و پوست سر را خنک میکند.

افرادی که از تعریق زیاد کف سر رنج می برند، می توانند از  این روغن استفاده کنند. روغن نارگیل میزان سلامت پوست کف سر را افزایش می  دهد و موهای شما را به خوبی تغذیه می کند.

درمان شوره سر که یکی از مشکلات رنج آور است یکی دیگر از خواص روغن نارگیل است.  اسیدهای چرب مختلفی که در روغن نارگیل وجود دارند، ضد شوره ی سرند، در  نتیجه، مصرف مرتب روغن نارگیل، شوره ی سر را از بین می برد.

درمان شوره سر

روغن نارگیل دارای خواص ضد قارچی است که می تواند از ابتلا به شوره سر جلوگیری کند. مقادیر بالای اسید های چرب، ویتامین E و ویتامین K موجود در روغن نارگیل به درمان خارش پوست سر کمک کرده و احتمال ابتلا به شوره مو را کاهش می دهند.

می توانید با مخلوط کردن روغن نارگیل با آب ولرم و روغن کرچک شوره ی سر را درمان کنید. روغن کرچک باعث افزایش رشد مو می‌شود. مخلوط روغن نارگیل و کرچک در چنین مواردی به خوبی عمل می‌کند.

شما باید این مخلوط را روی پوست سر خود ماساژ دهید و اجازه دهید این مخلوط به درون پوستان نفوذ کند. بگذارید این ترکیب یک شب بر روی موهایتان بماند و سپس آن را بشویید.

افزایش رشد مو

مقادیر بالای اسید های چرب موجود در روغن نارگیل به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث افزایش رشد آن ها می شود؛ ماساژ روغن نارگیل بر روی پوست سر باعث افزایش گردش خون شده و با انتقال مواد مغذی به فولیکول ها باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود.

هر شب قبل از خواب ریشه موهای خود را با روغن نارگیل گرم به آرامی ماساژ دهید سپس آن ها را شانه کنید . سپس صبح روز بعد با آب ولرم و شامپو موهای خود را بشویید.

از بین بردن خشکی مو

روغن نارگیل به دلیل رطوبت بالایی که دارد موها را آبرسانی می کند و مانع از خشکی مو می شود همچنین اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به سرعت به درون موها نفوذ کرده و موهای آسیب دیده را درمان می کند. موهای خود را هر شب قبل از خواب با روغن نارگیل به آرامی ماساژ داده و صبح روز بعد با آب ولرم و شامپو بشویید.

درمان ریزش مو

روغن نارگیل به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی و اسیدهای چربی که دارد، یکی از  بهترین روغن های طبیعی برای تقویت فولیکول ها و درمان ریزش مو محسوب می  شود.

ماسک روغن نارگیل برای ریزش مو

به مدت ۲ تا ۳ ماه هر شب پوست سر و موها را با روغن نارگیل گرم به مدت ۳۰ دقیقه ماساژ دهید، بگذارید یک شب بر روی مو بماند و صبح با آب و شامپو بشویید.

از نظر دکتر خیر اندیش متخصص طب سنتی ماسک حنا و روغن نارگیل؛ تقویت کننده ی ریشه مو، درمان ریزش مو و مداومت در استفاده از این ترکیب باعث رویش مجدد مو می شود.

همچنین  از نظر ایشان ترکیب حنا و روغن نارگیل سبب خوش حالتی مو نیز می شود بطوریکه حنا را با مقدار کمی آب و روغن نارگیل ترکیب کنید و شب تا صبح روی سر بماند تا اثر خوش حالتی مو ماندگاری داشته باشد.

رشد مژه ها

روغن نارگیل به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و اسیدهای چربی که دارد به تقویت فولیکول های مژه و پرپشت تر شدن آن ها کمک می کند.

۱ الی ۲ قطره از روغن نارگیل را هرشب بر روی مژه های خود چکانده و به آرامی ماساژ دهید. همچنین می توانید روغن نارگیل، ۱ قطره لیمو ترش و ۱ قطره روغن اسطوخدوس را مخلوط نمایید.

هرشب مژه های خود را با این مخلوط چرب کرده و به آرامی ماساژ دهید تا به بلندتر و پرپشت تر شدن آن ها کمک کند.

تقویت ابرو

روغن نارگیل به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد به عنوان یکی از بهترین مواد طبیعی بر تقویت فولیکول های ابرو و افزایش رشد آن ها محسوب می شود.

هر شب مقداری روغن نارگیل را بر روی ابروهای خود چکانده و به آرامی ماساژ دهید و صبح روز بعد با آب ولرم بشویید. پس از مدتی مشاهده خواهید کرد که ابرو های شما پرپشت شده است.

کرم طبیعی اصلاح بدن

روغن نارگیل را گرم کنید و قبل از اصلاح چند قطره از آن را روی پوست خود بچکانید. سپس از تیغ به آرامی بر روی پوست خود استفاده نمایید. این روغن بسیار لغزنده است و عمل با ژیلت را آسان تر میکند.

انواع ماسک مو با روغن نارگیل

ماسک روغن نارگیل و آلوئه ورا

ترکیب روغن نارگیل و آلوئه ورا یک ماسک موی ساده و مفید برای مو می باشد که به رشد سریع تر مو کمک می کند.

ماسک روغن نارگیل و عسل و آلوئه ورا

علاوه بر خواص روغن نارگیل برای مو آلوئه ورا هم برای رطوبت رسانی به موها عالی است. عسل در کنار روغن نارگیل و آلوئه ورا موهای شما را صاف و درخشان می کند. با یک بار استفاده نیز تاثیر آن روی مو مشخص است.

ماسک موی سرکه سیب

سرکه سیب یکی دیگر از مواردی است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد، برای مو نیز مفید می باشد و ترکیب آن با روغن نارگیل یک ماسک موی طبیعی برای ایجاد رطوبت و صافی مو می باشد.

ماسک موی روغن نارگیل، رزماری و آووکادو

این ماسک برای تقویت بیشتر و آبرسانی مو استفاده می شود. یک چهارم فنجان روغن نارگیل، دو عدد آووکادو و مقدار زیادی اسانس روغن رزماری را مخلوط کنیده و  بر روی موهای خود قرار دهید.

ماسک موی روغن نارگیل و آبلیمو

این  ماسک برای درمان شوره ی سر مفید است. اسید موجود در آب لیمو به جلوگیری از شوره پوست سر کمک می کند، در حالی که روغن نارگیل پوست سر را آبرسانی می  کند.

مضرات روغن نارگیل برای مو

به طور معمول، افرادی که موهای براق و متوسط دارند، نتایج خوبی از روغن نارگیل خواهند دید و متوجه موهای قوی تر و براق تر با حجم بیشتر می شوند.

اما کسانی که موهای درشت و یا خشکی دارند ممکن است به هیچ وجه با پروتئین کم مبارزه نکنند و روغن نارگیل ممکن است منجر به شکننده تر شدن مو و ریزش مو شود.

لازم به ذکر است افرادی که حساسیت و یا واکنشی به نارگیل یا روغن نارگیل نشان دهند نباید از این محصولات در مو استفاده کنند، مهم نیست که چه نوع مویی باشد.

استفاده از روغن نارگیل برای موهای چرب باعث میشود تا چربی مو به شدت افزایش پیدا کند پس گزینه مناسبی برای پوست های چرب نیست.

علاوه بر این افرادی که موهای چرب دارند ممکن است با استفاده از روغن نارگیل حتی ریزش مو را تجربه کنند چون در این موارد استفاده از روغن های گیاهی باعث میشود تا منافذ پوست بسته شود و پوست سر در معرض آسیب های متعدد قرار گیرد.

دسته بندی زیبایی مجله سلامت
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت