خواص نمک دریا و مضرات نمک کارخانه‌ای

بازدید: 52,862 بازدید
خواص نمک دریا و مضرات نمک کارخانه‌ای

خواص نمک دریا

در اخبار معصومین و در توصیه‌های بهداشتی دین اسلام بر فواید استفاده از نمک پیش و پس از غذا بسیار تاکید شده است. همچنین فرهنگ شفاهی مردم متمدن و دانشمند ایران زمین از گذشته‌های دور با کلمه نمک آشنا و مانوس بوده است. ضرب المثل «هر چه بگندد نمکش می‌زنند» را حتما شنیده‌اید.
در حقیقت قوی‌ترین گندزدا، ضد قارچ، ضد میکروب و طبیعی‌ترین ماده نگه دارنده در طول تاریخ نمک بوده است. نمک از نظر مزاج‌شناسی دارای مزاج گرم و خشک است که باعث هضم غذا، رفع سنگینی معده، باز کردن گرفتگی‌های کبد و طحال و از بین بردن عفونت و ورم معده می‌شود. در حقیقت نمک، از بین برنده بلغم، نابود کنند سودا و زرداب، خشک کننده رطوبت‌های لزج، باز کننده گرفتگی‌ها، رافع سوءهاضمه، از بین برنده فساد غذا در معده و زیبا کننده پوست و چهره است. در نتیجه نمک دریا برای پوست مفید بسیار مفید بوده و تاثیرات مثبتی روی آن می‌گذارد.
از فواید مهم آن برای بدن می‌توان به تامین تعادل قند خون، نرم کردن و صاف کردن حنجره و جلوگیری از چسبناک شدن مخاط که در تنگی نفس مشاهده می‌شود، جذب مواد مغذی درون غذا، تنظیم خواب، موثر بر خشکی دهان و سرفه، زکام و بیماری‌های سینوزیت، تامین انرژی بدن و بهبود عملکرد سیستم عصبی اشاره کرد. همچنین نمک یک آنتی‌هیستامین قوی بوده و در درمان بسیاری از آلرژی‌ها موثر است. از مهمترین عوارض کمبود نمک هم می‌توان به گرفتگی عضلات و کاهش فشارخون اشاره کرد.

بهترین نمک خوراکی

درحقیقت نمکی که برای بدن مضر است، آن بلور شیمیایی تولید شده در یک فرآیند کاملا کارخانه‌ای و صنعتی است که در فعل و انفعال با سلول‌های بدن آن‌ها را دچار ناتوانی و مشکلات پیچیده از جمله فشارخون می‌کند.
نمک طبیعی که در انواع مختلف سنگ نمک کوهستان و معادن نمک یا به صورت نمک به دست آمده از تبخیر آب دریا یا اقیانوس‌ها به دست می‌آید. این نمک دارای مواد معدنی بسیار پیچیده و مفید برای بدن است.

«عقیلی خراسانی» حکیم و طبیب حاذق ایرانی، در کتاب «مخزن‌الادویه» بهترین نوع نمک را «سنگ نمک سفید و شفاف» می‌داند. در واقع همان سنگ نمکی است که به ‌دلیل زیبایی و جلوه‌ای که دارد به اشتباه بیشتر برای مصارف تزئینی به ‌کار می‌رود. دلیل این است که سنگ نمک در واقع سرشار از ده‌ها نوع املاح معدنی و عناصر موجود در خاک بوده که برای بدن ضروری و لازم است.

نمک دریادرجه دوم در نمک‌ها مربوط به آن نوعی است که همراه آب از زمین می‌جوشد. به آن نمک چشمه هم می گویند.

در حقیقت نمک دریا ۸۲ ماده‌ مغذی از مواد معدنی موجود در آب دریا را در خود دارد. این مواد معدنی طبیعی برای عملکرد سالم بدن بسیار با ارزش هستند. نمک طبیعی دارای ۹۴٪ تا ۹۶٪ درصد سدیم کلراید (NaCl) است و تقریبا ۵٪ باقی شامل املاح بسیار مهم و مفید مانند پتاسیم (K)، منیزیوم (Mg)، کلسیم (Ca)، روی (Zn) و مس (Cu) است.

تولید و مضرات نمک صنعتی

در حال‌حاضر روشی برای تهیه نمک‌های صنعتی و کارخانه‌ای در ایران مرسوم است و به آن روش متبلور سازی مجدد می‌گویند. در این روش نمک را در آب حل می‌کنند و محلول‌های شیمیایی به آن اضافه می‌کنند تا بتوان به وسیله کاتالیزور پتاسیم، منیزیوم، کلسیم و… مواد دیگر را از آن جدا کرد.
این مواد و املاح جدا شده اتفاقا به شدت با ارزش هستند و کشورهای خارجی برای خریداری آن قیمت‌های گزافی می‌پردازند؛ چراکه املاح بسیار با ارزش معدنی طبیعی بوده و در کارخانه‌ها غیر قابل ساخت هستند. آنچه باقی می‎ماند شور مزه‌ای است و باز هم نمک نام دارد؛ اما عملا فاقد هرگونه ماده مغذی است.
از طرف دیگر در پایان این فرایند به آن باقی مانده شور مزه، ید صنعتی که در کشاورزی به عنوان سم کاربرد دارد اضافه می‌شود که برای تثبیت و ماندگاری باز هم باید یک تثبیت کننده شیمیایی دیگر با آن مخلوط شود. در نهایت هم برای جلوگیری از چسبندگی بلورهای خاصیت زدایی شده، نوعی مشتقات نفتی یا ترکیبات سدیم نیترات و مانند آن افزوده می شود که لیست مضرات و اثرات سو این مواد بر بدن خود مقاله ای جدا و مفصل می‌طلبد.
همچنین بر اساس آزمایش های انجام شده میزان سرب موجود در نمک تصفیه شده به دلیل تغلیظ صورت گرفته تا ۰.۰۷ میلی‌گرم هم وجود دارد. به هرحال هر عقل سلیم و استدلال‌گری متوجه می‌شود که استفاده از مواد طبیعی و کمتر دست‌کاری شده و تهیه آن از منابع معتبر و سالم، به مراتب برای سلامتی و طول عمر بیشتر، مفیدتر است.
شاید در روزگار شور و حرارت صنعتی شدن کشورها، این تصور ترویج می‌شد که می توان همه غذاهای مورد نیاز بدن را قرص و کپسول کرد. همچنین همه چیز را با چرخ‌های سرد و بی‌روح صنعت تولید کرد و زندگی را در اتاقکی سربی ادامه داد؛ اما امروزه پس از کمتر از 100 سال، جهان به عوارض مرگبار چنین تفکری آگاه شده و خردمندان و دانشمندان جهان دوری از طبیعت و صنعتی شدن را مهمترین عامل کوتاهی عمر بشر تشخیص داده‌اند.
پیشنهاد می‌کنیم در ادامه، صحبت‌های تکمیلی دکتر روازاده در مورد خواص و مضرات نمک را بشنوید.

سایر خواص نمک طبیعی

امروزه پزشکان می‌دانند که نمک‌های طبیعی علاوه بر تنظیم سیستم گوارش و انرژی در بدن، در مراقبت از پوست و زیبایی و شفافیت رنگ چهره بسیار موثر هستند.
از دیگر تاثیرات آن می‌توان به سلامت دهان و دندان، درمان آرتریت و ورم مفاصل، درمان سینوزیت، کاهش دردهای عضلانی و دست و پا، تنظیم قندخون و ایجاد یک خواب آرام، تنظیم تپش قلب و کاهش اسیدیته خون و درمان ریزش مو و طاسی اشاره کرد. توجه داشته باشید که مفید بودن نمک دریا برای مو از گزینه‌هایی است که همیشه روی آن تاکید شده است.

 

حکیمان و بزرگان در منابع معتبر بسیار توصیه به مصرف نمک طبیعی پیش و بعد از غذا داشته و حتی سفره‌ای که در آن نمک نباشد را بی‌برکت توصیف کرده‌اند. امام باقر علیه السلام در این مورد می فرمایند: «اگر مردم از خواص درون نمک خبر داشتند، دردهای خود را جز با نمک درمان نمی‌کردند».

10 کاربرد نمک طعام (نمک سالم)

کاربردهای بسیاری هم می‌توان برای نمک طبیعی در زندگی روزمره ذکر کرد.

  1. پاک کردن لایه چربی یا غذای سر رفته و سوخته از روی اجاق گاز با پاشیدن نمک روی لکه های گرم و تازه
  2. تمیز کردن و برق انداختن ظروف مسی و یا برنجی با نمک، اسکاچ زبر و کمی سرکه
  3. ضد عفونی کردن هر پارچه یا اسفنجی که به هر دلیل بوی نامطبوع داشته و در اثر استفاده بد بو شده است
  4. تشخیص تازگی تخم مرغ با غوطه‌ور کردن آن در محلول آب نمک و شناور ماندن آن روی آب در صورت تازگی
  5. مبارزه با علف‌های هرز و رونده با اسپری کردن آب نمک و صابون روی آن‌ها بدون نیاز به استفاده از علف کش‌های شیمیایی
  6. ضدعفونی کردن و درمان جای نیش حشرات و آرام کردن درد و التهاب آن با استفاده از خمیر آب و نمک طبیعی
  7. تسکین درد گلو و دندان با غرغره آب نمک در دهان به مدت 20 ثانیه
  8. طولانی کردن عمر شیر تازه با اضافه کردن نوک انگشت نمک به آن
  9. پاک کردن جای لکه‌های خون از روی لباس یا فرش
  10. سم زدایی از میوه و سبزی‌های تازه و تراوت بخشی به آن‌ها با شستشوی در آب نمک
  11. حتی شفاف کردن پوست صورت با استفاده از مخلوط روغن زیتون و کمی نمک و ماساژ آن بر پوست

باید توجه داشت که سنگ نمک‌های شفاف و نمک‌های چشمه که در طب سنتی مورد تایید بوده، دارای کمترین میزان آلودگی محیطی هستند. این نوع نمک‌ها حاوی پتاسیم، ید طبیعی تا حد ۵ میلی‌گرم در هر گرم، آهن، منگنز، منیزیم، کلسیم و روی هستند و با مصرف میزان مناسب و صحیح آن می‌تواند کاهنده و یا تنظیم کننده فشارخون باشد. برای خرید نمک دریا اصل مورد تایید دکتر روازاده به عطاری عطارخونه مراجعه کنید.

دسته بندی تغذیه سالم مجله سلامت
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

37 پاسخ به “خواص نمک دریا و مضرات نمک کارخانه‌ای”

  1. سلام و عرض ادب دوست گرامی یعنی اگر متصدی داروخانه بداخلاق بود طب نوین بده اگر فروشنده محصولات طبیعی بد بود طب سنتی بده؟ بنظرتون این استدلال منطقیه؟ میتونید محصولات مورد نظرتون رو از سایت عطارخونه با قیمت مصوب تهیه کنید

  2. سلام متاسفانه طب سنتی اعتماد مردم رو از طب جدید سلب میکنه و وقتی به خودش مراجعه میکنی طاغچه بالا میزاررن رفتم نمک دریا بخرم به فروشنده فروشگاه روازاده میگم قیمت شما با سایتتون فرق داره با بد اخلاقی به من گفت اصلا نمیفروشم خوب والا گرونفروشی میکنن طاغچه بالا هم میزارن

  3. درود خداوند منان بر شما و تاسف میخورم براتون 🙂 در اسرع وقت یک آزمایش TSHبدید اگر بالا بود یعنی کم کاری تیروئید دارید و علتش عدم مصرف نمک یددار و مصرف نمک دریاست:) دقت کنید این بیماری یک بیماری خاموش و ساکت است پس اگه الان هیچ علائمی نداری دلیلی بر سالم بودنت نیست،کاشکی ی کم فکر می‌کردیم!

    1. درود بر شما
      بیماری خاموش شما اگه تا آخر عمر روشن نشد و علائمی نداشت اونوقت بازم میخوای داروی شیمیایی بخوری! خداقوت دلاور

  4. سلام و عرض ادب بزرگوار تشخیصش کار آزمایشگاه هست از جای مطمین تهیه بفرمایید

  5. درود نمیدونم ملت بیچاره چیکارکنن نمک دریایی رو چطوری وازکجابفهمن خوبه، چون ناکسان و مافیای ضدبشر همه جا وهمه چیز روآلوده کرده و بقولا تشخیصش سخته لطفا راهنمایی جامع بکنید،درود به شرف شما که بفکرسلامت مردمید

  6. سلام دوست گرامی ممنون از اشتراک تجربه ارزشمندتون دوست گرامی چارستون تنتون سالم

  7. باسلام .مردم انقدراعتقادشون نسبت به طب سنتی ازدست دادن متاسفانه.فقط اعتقادشون به داروهلی شیمیایی زیادشده متاسفانه.دکترروازاده صدباربگن آیاچی درسته چی نه فایده نداره.پس برای اینجورآدمها همون داروهای شیمیایی خوبه..من خودم ازوقتی که با دکتروداروهای طبیعی بسیارعالیشون آشناشدم.خداراشاکرم خدابهشون سلامتی بده.نمک دریا موردتاییددکتراستفاده میکنم.دیگه اون نمک های یددارانداختم دورخوشم نمیاد.نمک دریا فوق العاده خوبه مخصوصا برای گلودرد.برای دندان درد.مخصوصا تنظیم کننده ی فشارخون.واقعا خداحفظش کنه.من خودم جزیکی ازطرفدارهاش هستم به مردم نمک دریا پیشنهلدمیدم مردم استفاده میکنن وراضی ان تشکرمیکنن.زندگی فقط نمک دریا.آرزوی سلامتی دارم.اول خدابعدا طب سنتی

  8. والا وزارت بهداشت کی راست گفته به ما ک بخوایم باور‌کنیم از قدیم‌طب سنتی خیلی بیشتر سلامتی و مداوای بیماری داشته توی همین دوسال وزارت بهداشت چقدر دروغ گفتن بهمون راجع به این ویروس کورونا

  9. سلام جناب رسول زاده عزیز اتفاقا ید طبیعی بسیار عالیه ما میگیم ید شیمیاییه که بد و مضره راجع به نمک دریا هم مراقب باشید چون نوع تقلبی اون در بازار بسیار زیاده

  10. جناب شما می گویید ید چیز خوبی نیست ولی من اخیراً چند روز پیش نمک دریا ازعطاری گرفتم روی کیسه نمک از ید خیلی تعریف کرده آیا می توان گفت این نمک تقلبی است یعنی دریایی نیست ???

  11. سلام من یه خانم باردارم و کلا نمک زیاد میخورم اما از نوع نمک دریا در طی بارداری خداروشکر اصلا نه ورم گرفتم نه فشارخون درحالیکه میگن اگه نمک زیاد بخوری به این عوارض دچار میشی، که من به تجربه فهمیدم نمک یددار باعثشه نه نمک دریا

  12. وقتی روی بیل برد های تو خیابان از طرف وزارت بهداشت نوشتند نمک دریایی موجب سرطان می‌شود و منع مصرف شده چی باید بگیم؟

  13. سلام دوست گرامی برای چه موردی؟چند روز؟؟چه مدت؟؟ استفاده کردید حتی اگر بی فایده هم باشه (که نیست) لااقل از نوع مشابه بازاریش که مولد انواع بیماری هاست خیلی بهتر ه…کما اینکه نقش پیشگیرانه هم داره.

  14. میگم چرا طعم نمک دریا یه حالت خوبی داره و علاوه بر شوری یه طعم خاصی داره شاید اونی که مصرف میکنه متوجه میشه! توصیه میکنم حتما نمک دریا مصرف کنید مادرم همیشه نمک دریا مصرف میکنه

  15. من به شدت با نمک کارخونه مخالفم…اونا تفاله نمکه..تمام منیزیم و کلسیمش و… رو ازش جدا کردن بعد ید میزنن میدن دست مردم…بعد هم هی میگن نمک ید دار… نمک ید دار…ما تو خونه نمک دریاچه ارومیه مصرف میکنیم

  16. سلام…من شنیدم اینکه میگن نمک باعث فشارخون میشه اشتباهه… اتفاقا نمک دریا برای فشارخون خوبه…نمک کارخونه بده…درستع؟؟؟؟

    1. حب و شربت هپاتیت استفاده شود.
      روی موضع مخلوط شیر و دنبه قرار داده شود.
      حب داءالصدف مجموعه مفید است.
      از مصرف مواد غذایی با طبع گرم پرهیز شود.
      ماءالجبن،سماق و آش سماق،شربت سکنجبین،عرق کاسنی و شاتره استفاده شود.
      اصول تغذیه سالم را رعایت نمایید.
      روی موضع را هفته ای 3بار 30 دقیقه با مخلوط شیر و دنبه ببندید
      پوست داخلی موز را روی موضع بمالید.

  17. با سلام بنظرم ومتاسفانه همه این سرطانها ، آلزایمر، مریضی اعصاب…همه از استفاده از این فراورده های صنعتی وشیمیایی وسپاس از دکتر روازاده

  18. سلام البته حرفهای شما درست است ولی در بازار نمک هایی را می فروشن با مارک دکتر های دیگر اما در کارخانه تهیه شده با نام نمک دریا به نظر شما این نمک هامعتبرن یانه سپاسگزارم

  19. سلام،ممنون بابت اطلاع رسانیتون ای کاش همه این چیزا رو باور میکردن.خیلیا فکر میکنن نمک تصفیه براشون خوبه چون بهداشتیه وتایید شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت