روغن کنجد یا روغن ارده کنجد؟ کدام بهتر است؟

بازدید: 111,281 بازدید
روغن کنجد یا روغن ارده کنجد؟

آیا روغن ارده کنجد همان روغن کنجد است؟

روغن ارده کنجد در نظر بسیاری از مصرف کنندگان همان روغن کنجد محسوب می‌شود و در خرید روغن ارده کنجد خوراکی و درمانی این نظر در بسیاری از خریداران صادق است.

اما باید توجه داشت که بین روغن ارده کنجد و روغن کنجد تفاوت وجود دارد. تفاوت اصلی بین این دو در نحوه استخراج این دو محصول روغنی است.

کدامیک ارزش دارویی دارد؟

با رجوع به نظر حکما و طبیبان طب سنتی مشاهده می‌شود، عطاران دوران گذشته نیز به تفاوت بین این دو روغن وقوف کامل داشتند. چراکه بررسی و مطالعه آثار آنان نشان می‌دهد که روغن کنجد به طور کلی جهت مصرف خوراکی مضر و ممنوع است.

موارد استفاده از روغن کنجد در طب سنتی به صورت ضماد است و استفاده خوراکی از آن متداول نبوده. متاسفانه به علت عدم آگاهی مصرف‌کنندگان از خواص درمانی و دارویی این دو نوع روغن، شاهد هستیم مراکزی به وسیله دستگاه های روغن‌کشی از دانه کنجد مستقیما برای تولید روغن با نام اشتباه ارده استفاده می‌کنند.

خصوصیت پوسته لزج کنجد در طب سنتی باعث بروز برخی بیماری‌ها می‌شود که مهمترین و شایع‌ترین آن کبد چرب در افرادی است که از روغن کنجد به صورت خوراکی استفاده کرده‌اند. در حالی که روغن خوراکی پس از تبدیل کردن کنجد به ارده و روغن‌گیری از ارده به دست می آید.

درمان کبد چرب

روغن­ گیری از دانه کنجد

همان‌طور که اشاره شد، دلیل اصلی وجه تمایز روغن کنجد از روغن ارده کنجد روش روغن‌گیری از دانه گیاهی کنجد است. در روش صنعتی برای قابل استفاده شدن این روغن‌ها از روش‌های تصفیه صنعتی خاص استفاده می‌شود.

در روشی که به نام روش سرد (پرس سرد) موسوم است، میزان درجه حرارت به 40 درجه نمی‌رسد و در برخی موارد از درجه پایین‌تر نیز استفاده می‌شود.

این روش در حقیقت یک روش مکانیکی برای استخراج روغن از دانه کنجد محسوب می‌شود و روغن به واسطه فشار بر دانه کنجد از آن خارج می‌شود.

این نوع استخراج روغن از دانه روغنی کنجد امروزه در بسیاری از مراکز تولید روغن انجام میشود در حالی که نمی‌توان آن را جزو روغن‌های خوراکی قلمداد کرد.

تولید این نوع روغن‌ها صرفا جنبه تجاری دارد و نمی‌توان از آن به عنوان ماده‌ای برای درمان بیماری یا تقویت بدن استفاده نمود.

روغن کنجد در صورتی مفید است که به شیوه سنتی و غیرمستقیم (از ارده) تهیه شود. روش روغن گیری سنتی را در ادامه توضیح خواهیم داد.

پیشنهاد می کنیم مقاله خواص روغن ارده کنجد برای پوست و مو را مطالعه فرمایید

تفاوت روغن ارده کنجد با روغن کنجد

آنچه از روش های بالا منتج شد، همان روغن کنجد است؛ ولی اگر این روش روغن‌گیری در مورد دانه کنجد بو داده یا تفت داده شده اجرا شود، روغن حاصل از این فرآیند، روغن ارده کنجد خواهد بود. ارده در حقیقت از بو دادن یا تفت دادن و سپس آسیاب کردن دانه کنجد حاصل می‌شود.

طرز تهیه روغن ارده کنجد

برای تهیه روغن ارده با کیفیت، لازم است دانه‌های کنجد خام حداقل به مدت هشت ساعت در آب خیسانده شوند تا آب به‌طور کامل در دانه خام نفوذ نماید.

سپس دانه‌ها را در حرارت بالا حرارت می‌دهند. از این طریق دانه کنجد با حفظ تمامی خصوصیات اصطلاحا بو داده می‌شود.

با آسیاب کردن کنجدهای بو داده شده، ماده خمیری به رنگ کرمی تولید می‌شود که اصطلاحا به آن ارده می‌گویند. ارده تولید شده به مرور زمان روغن خود را خارج می‌کند که با جمع‌آوری آن روغن ارده کنجد اصلی و با کیفیت را استحصال می‌کنند.

اگر اجرای این مراحل دشوار است و از نظر مالی برای شما به صرفه نیست، می‌توانید با خیال راحت خرید روغن ارده کنجد را در عطاری اینترنتی عطارخونه انجام دهید.

روغن ارده کنجد

به دلیل آنکه این مراحل برای حجم انبوهی از کنجد انجام می‌شود، قیمت روغن ارده کنجد مورد تایید حکیم روازاده در این فروشگاه، بسیار مناسب‌تر از انجام شخصی این کار خواهد بود.

مزایا و معایب روغن ارده کنجد

از روغن ارده کنجد در مصارف آشپزی و سالاد و خصوصا برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده می‌شود. این روغن برخلاف روغن های مایع بازاری، تا 250 درجه سانتی گراد حرارت را به خوبی تحمل میکند بدون آنکه ضرری داشته باشد.

خوب است بدانید کمی بوی مطبوع کنجد در مصرف روغن احساس می‌شود؛ در هنگام سرخ کردن این بو کمی بیشتر خواهد شد،تقریبا بویی شبیه به کنجد بوداده.

موضوع طعم روغن ارده کنجد نیز در سطح بالایی به ذائقه افراد بستگی دارد. ممکن است افرادی که سالهای متمادی از روغن های ناسالم استفاده کرده اند آن را مطلوب ندانند.

اما بسیاری از افراد طعم روغن ارده کنجد را مطلوب و دلنشین می‌دانند. نکته جالب اینجاست که ممکن است بعد از چند بار مصرف روغن ارده کنجد تحمل بوی روغن مایع برایتان چندان راحت نباشد.

خواص روغن ارده کنجد

چربی‌ها انواع مختلفی دارند که در طب از آن‌ها به عنوان چربی مضر یا چربی سالم یاد می‌شود. روغن ارده کنجد، سرشار از چربی‌های دارای حلقه اشباع نشده و غیر اشباع است که این موضوع در سطح بالایی بر سلامت قلب موثر واقع می‌شود. این موضوع در کنترل میزان کلسترول و چربی بد ارگان‌های بدن نیز موثر است.

درمان چربی خون

روغن ارده کنجد بخورید و لاغر شوید!

شاید شنیده باشید که مصرف سرخ کردنی ها باعث چاقی می شود یا اینکه روغن را به کمترین میزان ممکن برسانید تا از چاقی در امان بمانید اما ما به شما میگوییم که غذاهایتان را با روغن ارده کنجد سرخ کنید و در حد متعادل (و نه کم) از آن در غذاهایتان استفاده کنید. هم لذت میبرید و هم لاغر خواهید شد.

افرادی بودند که صرفا با اصلاح روغن و فقط استفاده از روغن ارده کنجد در ماه اول چیزی بین دو تا سه کیلو کاهش وزن داشتند که چیز عجیبی نیست. روغن ارده کنجد بر خلاف روغن های بازار که دارای طبع سرد و سودازا هستند، گرم و تر است و مواد غذایی با طبع گرم، اکثرا لاغر کننده اند.

درمان ریشه ای یبوست با روغن ارده کنجد

از روغن ارده کنجد در طب سنتی در هنگام بروز برخی اختلالات گوارشی نظیر یبوست به عنوان ملینی قوی استفاده می‌شد. روغن ارده کنجد باعث افزایش فعالیت های روده‌ای در فرد می‌شود.

اگر از یبوست رنج میبرید پله اول درمان اصلاح روغن است. دور روغن های جامد و مایع بازاری را خط بکشید و نتیجه را ملاحظه کنید.

دیگر خواص روغن ارده کنجد

مالیدن این روغن به صورت و کف پا در طب سنتی برای ایجاد احساس آرامش و انجام یک خواب کامل قبل از خواب شبانه در کنار سایر تدابیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از روغن ارده کنجد به منظور حفظ بهداشت دهان و دندان نیز از دیگر خصوصیات این روغن است. این راه‌کار از ایام گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت.

گذشتگان برای حفظ سلامت دندان و لثه‌ها به جای مسواک زدن با خمیردندان از چرخاندن انواع روغن‌های گیاهی استفاده می‌کردند که یکی از آن‌ها روغن ارده کنجد بود.

غنای این روغن از عنصر زینک باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن شده و عامل موثری در حفظ و شادابی پوست بدن محسوب می‌شود. این عنصر در تقویت و استحکام سیستم استخوان‌بندی بدن نیز نقش مهمی دارد.

وجود ویتامین‌های گروه B و E و وجود عناصر منیزیم، کلسیم و فسفر سبب شده است که از این روغن در جهت حفاظت از موهای سر در طب سنتی بهره گرفته شود.

مبارزه با رادیکال‌های آزاد روغن ارده کنجد سبب شده است که مصرف آن برای بیماری‌هایی نظیر پارکینسون و سرطان در کنار سایر تدابیر تجویز گردد. خصوصیت آنتی اکسیدانی روغن ارده کنجد آن را در درمان بیماری‌های عصبی و آرتروز نیز مطرح کرده است.

تهیه خمیر ارده به همراه روغن ارده کنجد می‌تواند به‌عنوان غذای مکمل برای کودکان مورد استفاده قرار گیرد. از این مکمل برای افزایش قدرت ایمنی بدن کودکان و جلوگیری از بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی استفاده می‌شود.

درمان سرماخوردگی

قدرت طعم دهندگی بالای روغن ارده کنجد سبب شده است که کدبانوهای آگاه از این روغن در اولویت برای مصارفی چون تهیه غذاهای برنجی و خورشتی و سرخ کردنی، یا انواع سالاد استفاده نمایند.

در طب سنتی به طور کلی از روغن ارده کنجد به عنوان رفع کننده صفرای سوخته سودا و درمانی برای تنگی نفس، سرفه خشک، زخم ریه و آسم، تشنج خشک و در نهایت ادرار سوختگی کودکان و سوزش ادرار استفاده می‌شود.

مضرات روغن کنجد

از مضرات روغن کنجد(نه ارده کنجد) می‌توان به بروز بیماری شایع کبد چرب غیر الکلی اشاره کرد که در عملکرد طبیعی کبد افراد ایجاد اخلال می‌کند.

همچنین روغن کنجد در صورت استفاده زیاد، خطر ریسک انسداد رگ‌های قلبی و متعاقب آن افزایش احتمال سکته قلبی را فراهم می‌نماید. این موضوع به دلیل وجود رادیکال‌های آزاد باعث بروز پیری زودرس می‌شود.

مضرات روغن کنجد به علت بالا بودن میزان کالری آن در استفاده بی‌رویه به صورت افزایش وزن مصرف‌کننده بروز می‌کند. چاقی مفرط و مشکلات ثانویه از عوارض استفاده مفرط از این روغن هستند.

مصرف بی‌رویه از طریق ایجاد دیورتیکولیت با تاثیر بر انقباظ روده بزرگ سبب ایجاد دل درد و یبوست خواهد شد. آنافیلاکسی مشهودترین حساسیت گزارش شده از  مضرات روغن کنجد است که سبب افزایش فشار خون و ایجاد تنگی نفس در فرد می‌شود و می‌تواند تمامی ارگان‌های بدن را درگیر کند.

از دیگر مضرات روغن کنجد در مورد پوست‌های چرب شایع است که باعث تجمع بیشتر مواد زاید و روغنی در منافذ پوست می‌شود. این موضوع باعث ایجاد آلودگی‌های باکتریایی و قارچی ثانویه می‌شود.

مضرات روغن ارده کنجد

استفاده از ارده و مشتقات آن به طور کلی در بارداری ممنوع است. زیرا احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد. خانم های باردار بهتر است در دوران بارداری از روغن های جایگزین نظیر روغن زیتون و روغن حیوانی و محلی استفاده کنند.

در بیماران مبتلا به اسهال مزمن استفاده از روغن ارده کنجد مضر بوده؛ چراکه این موضوع باعث تشدید بیماری خواهد شد.

نگهداری روغن ارده کنجد

به واسطه غنای این روغن از اسیدهای چرب اشباع نشده، جهت جلوگیری از کاهش خاصیت این روغن، برای نگهداری باید از محل خنک، خشک و به دور از تابش مستقیم نور آفتاب استفاده کنید. در صورت نگهداری درست، این روغن تا 7 سال قابلیت ماندگاری و استفاده دارد.

دسته بندی تغذیه سالم سبک زندگی مجله سلامت
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

100 پاسخ به “روغن کنجد یا روغن ارده کنجد؟ کدام بهتر است؟”

  1. این نظر شخصی شماست . نظر اساتید روغنگیری که علمش رو دارند با شما فرق داره

  2. سلام استاد میشه بفرمایید در زمان قدیم و حکما که نظریه اونا رو نشر میدید بفرمایید چه جوری از کنجد مستقیم روغن کنجد استخراج میکردن مگه اون وقتا دستگاه پرس سرد بوده

    1. سلام سوالتون مثل این میمونه که بگید قدیما که ماشین نبوده مردم چجوری از جایی بجای دیگر میرفتند!
      قطعا در گذشته دستگاه پرس سرد به این صورت نبوده اما وسیله ای بوده که از کنجد تحت فشار روغن استحصال کنند

  3. سلام اگر روغن ارده کنجد هنگام سرخ کردن همون اول کف کن آیا مشکلی دارد؟

    1. سلام وقتتون بخیر
      از نظر خاصیت تقویت بدن ، به فرض اینکه روغن ارده کنجد از خود ارده گرفته شده باشه ، خوردن ارده ای که روغنش گرفته شده مفید تره یا خوردن( و استفاده ) روغن ارده کنجد؟

      یعنی ارده مفیدتره یا روغن ارده؟
      حالا مخلوط ارده و روغن رو کاری ندارم.
      ممنون

  4. سلام خسته نباشید آیا رژیم گیاه خواری برای لاغری ضرر ندارد و میشه راهنمایی کنید روغن زیتون آیا میشه باهاش سرخ کردنی درست کرد

  5. سلام و عرض ادب من ۷ ماه از روغن ارده کنجد استفاده کردم منتهی ب دلیل طبع گرمش و هوا رو ب گرمی میره حس میکنم داره اذیتم میکنه چه روغنی توصیه میکنید . البته برا اولین بار روغن کنجد خریدم و پخت و پز میکنم نمیدونم تا چ حد کارم درسته یا ن؟؟؟؟.

  6. سلام .وقتتون بخیر.برا درمان سرگیجه و رفع سردی مغز درطب سنتی ملاج سر رو روغن کنجد بزنیم.ایا روغن ارده کنجد با کنجد متفاوته؟؟

  7. سلام و عرض ادب از جای معتبر تهیه کنید ضمنا روغن ارده کنجد کاملا عطر کنجد رو داره

  8. با عرض سلام و خداقوت روش تشخیص اینکه روغنی که بمون فروختن، روغن کنجده یا ارده ی کنجد چیه؟

  9. سلام و عرض ادب؛ روغن ارده کنجد رو هم از کنجد می گیرن فقط مراحلش متفاوته. تو همین مقاله ی بخشی در مورد طرز تهیه روغن ارده توضیح دادیم

  10. سلام من کنجد خریدم میخاستم برم روغنشو بگیرم ولی میگین خوب نیست البته من شستم وخشکش کردم…. یعنی بهش بگم روغن ارده بگیرین برام پس اگه اینطوره هیچی درنمات برام از ۱۶کیلو کنجد

  11. سلام یه سوال خدمت شما داشتم ته ارده را با کمی اب داغ هم زدم و بعد با کمی شیره خوردم بعد از دوساعتی کمی ترش کردم و دل درد دارم میشه راهنمایی و مصحل ان را بفرمایید ؟

  12. سلام. عزیز آخه شما نوشتین نباید زیاده روی کرد حتی در روغن ارده کنجد برای ما که هرروز از سرخ کردنی استفاده میکنیم چه روغنی بهتره؟

  13. با سلام. برای درمان بزرگ شدن ( ضخامت) عضله قلب ، چه توصیه هایی دارید. با تشکر

  14. سلام بر شما عرق مفرح ابریشمی همراه عرقیات مفرح صبح و شب میل کردن یک قاشق عسل قبل خواب چکاندن دو قظره گلاب در بینی و روی بالشت

  15. سلام بر شما عرق مفرح ابریشمی همراه عرقیات مفرح صبح و شب میل کردن یک قاشق عسل قبل خواب چکاندن دو قظره گلاب در بینی و روی بالشت نسخه خواب(محصول موجود در عطارخونه)

  16. سلام برای درمان کم خوابی و بدخوابی و خواب کم کیفیت چه دستوری دارید … لطفا سپاسگزارم

  17. عماد عزیز سلام اصلاح تغذیه فراموش نشه استفاده از روغن ارده ی کنجد دنبه برای سرخ کردنی ها مناسب هست طبیعت روغن و سرخ کردنی ها گرم و خشک هست ….. برای چاق شدن باید مزاجتون اصلاح شه و خشکی بیش از حد از بدنتون خارج شه گلقند بعد هر وعده 1ق غ برای شما مفیده پزشکتون گفتند التهاب روده دارید ؟

  18. من بیماری التهاب روده دارم و خیلی لاغرم برای افزایش وزن از چه روغنی برای سرخ کردن و پخت و پز استفاده کنم که هم مفید باشه و هم چاق کننده

  19. سلام ببخشید ، با این وجود فارق از برتری روغن ارده کنجد بر روغن کنجد اگر قرار باشه بین روغن های سرخ کردنی و پخت و پز بیرونی و روغن کنجد(نه ارده کنجد) یکی رو انتخاب کنیم کدوم رو پیشنهاد میدید؟ روغن های بازاری رو استفاده کنیم بهتره یا روغن کنجد با معایبی که براش شمردید؟

  20. سلام بر شما…بله که میشه چرا که نه… برای لاغری با داروهای شیمیایی به خود آسیبهای جبران ناپذیر نزنید، به این صورت عمل کنید و جواب سریع بگیرید. عرق بومادران و رازیانه از هر کدام یک استکان صبح و شب بنوشید (بجز عادت ماهانه و فقط خانمها) آش آبغوره و زنجبیل بدون گوشت یک هفته مداوم میل کنید بین انجیر و انگور یکی را انتخاب کنید(انجیر بهتر است) با نان سالم با نمک و اب سالم یک ماه میل کنید. اگر شکم دارید حوله روی شکم بندازید و با اتو روی شکم یا کمر خود بکشید برای لاغری موضعی نیز مایع چربی سوز لاغری مفید است از مصرف مواد غذایی با طبع سرد پرهیز شود. مایع چربی سوز،سفوف ضد چاقی و عرق ضد چاقی مجموعه نیز مفید است.

  21. سلام دوست گرامی نعنا پونه اویشن روزی دوفنجان همراه عسل میل کنید با روغن بنفشه زیر گوش گونه و گلو را ماساژ دهید

  22. سلام من یه مدته گونه سمت راستم شروع به خارش کرد بعدش زبانم خواب میره و داخل دهانم احساس سوزش میکنم ولی هیچ زخمی نداره مثل اینه که فلفل خوردم و دائم توی دهانم احساس بی حسی میکنم از اون موقع گوش همون سمتم درد میکنه آزمایش دادم چیزی معلوم نشده ممنون میشم راهنمای کنید

  23. سلام منم همینه روغن زیتون هم امتحان کردم بدتر میشم کلا روغن ها باعث ضعف معده میشن اون دستور عرق نعناع هم امتحان کردم سرگیجه گرفتم یه لیوان! عرق نعناع خالص خیلی زیاده یکم عرق نعناع خیلی طعم میده کاش اطبای طب سنتیمون حاذقانه تر برخورد می کردن…..

    1. سلام و ادب.دستورات حاذقانه با معاینه تخصصی، نبض گیری و مزاجشناسی رخ میده. نمیشه هم توقع درمان از راه دور داشته باشید و هم دستورات کاملا حاذقانه.

  24. سلام ببخشید روغن ارده کنجد طبعش گرمه یا سرد؟ روغن کنجد چطور؟ برا گرم گردن کلیه ضعیف و درد های دیسک بهتره با کدومش ماساژ داده بشه؟ ممنون

    1. اصول تغذیه سالم را رعایت نمایید.
      از مصرف مواد غذایی با طبع گرم،کاکائو و سس مایونز پرهیز شود.
      حب کبد،منضج و مسهل سودا،عرق کاسنی و شاتره و ماءالجبن مفید است.
      موضع را با مخلوط عسل و دارچین هفته ای 3بار 20 دقیقه ماسک کنید.
      حجامت مفید است.
      عرق بنفشه قبل از هر وعده غذا 5/1 استکان استفاده شود.
      شیره انگور + نمک روی موضع بمالید.
      کد99 مجموعه مفید است.
      کرم زالو حلزون مفید است

    1. اصول تغذیه سالم را رعایت نمایید.
      از مصرف مواد غذایی با طیع گرم،کاکائو و سس مایونز پرهیز شود.
      حب کبد،منضج و مسهل سودا،عرق کاسنی و شاتره و ماءالجبن مفید است
      حجامت مفید است.
      دنبه را در آبگوشت پخته جدا کنید بخورید 20 دقیقه بعد محتویات معده را خارج نمایید.
      خورشت گوسفندی با روغن سالم استفاده شود.
      3هفته پی در پی حجامت پشت گوش مفید است.
      کرم زالو حلزون مجموعه مفید است.
      ضماد نور و زیبایی مجموعه مفید است

  25. سلام چطور همانطور که در ابتدای مطلب نوشته اید اگر دانه کنجد هنگام روغن گیری تا بیش از صد درجه حرارت داده شود خواص آن از بین می رود ولی اگر هنگام تفت دادن تا ۳۰۰ درجه حرارت ببیند خواص آن بیشتر هم می شود؟ روغن کنجد از دیرباز خاص آشپزی آسیای جنوب شرقی بوده است (مانند زیتون که خاص رژیم غذایی مدیترانه ای ست) و آن چیزی که در منابع انگلیسی زبان به عنوان خواص روغن کنجد گفته می شود همان پرس سرد است. فقط تنها مساله ای که دارد این است که “دمای دود” آن پایین است و باید تصفیه شود تا با افزایش خلوص دمای دود آن بالاتر رود و قابل استفاده برای سرخ کردن باشد. اینکه گفته شده روغن کنجد پرس سرد باعث کبد چرب می شود هیچ سند علمی ندارد، لطفا اگر سند معتبری دارید برای آن ارائه دهید…

    1. سلام دوست عزیز منبع ما کتب طب کهن ایرانی هست. در مورد برتری روغن ارده کنجد توجه شما رو به صفحه 793مفاتیح الارزاق ج 1. جلب میکنم: در کتاب مذکور آمده است؛ اگر روغن آن را از کنجد پوست نکنده بگیرند آن را روغن هل نامند. و اگر از کنجد پوست کنده و بریان که همان ارده است اخذ نمایند لزوجت آن کمتر است و حتماً می دانید که هر غذای لزجی به کبد آسیب های جدی می رساند که کمترین آن داشتن کبد چرب است و اگر آن را نرم بکوبند و با آب آنقدر به هم بزنند تا گرم شود و روغن آن جدا گردد و سپس بردارند رطوبت آن بیشتر می شود پس طبیعت آن به تری می رود و گرم و تر و بهاری معتدل می گردد البته بعد آن را در آب جوش می سایند تا روغن به دست آید و دست آخر آن را در حالت پخته شده ساییده و کوبیده و این روغن مناسب خوردن است که روغن ارده نام گرفته است. و در پایان این رو خدمتتون عرض کنم که ادبیات طب سنتی و طب نوین با هم تفاوت هایی دارند و در مواردی قابل تطبیق نیستند. ممنون از نکته سنجی و دقت نظرتون ارادتمند

  26. بادرود.با این تفاسیر ارده رو به صورت پرس سرد روغن گیری کنیم بهتره یا بوداده شه بعدش روغن بگیریم

  27. سلام آن روغنی که روی ارده میاد بالا آیا خروردنش بیای یبوست خوبه وضرری نداردضمنا من چند روزی یکبار دستشویی میروم باید چه کنم مایعات و آب هم زیاد میخورم متشکرم

    1. بله روغن ارده است وبسیار مفید است/1قاشق غذاخوری مغز فلوس را در یک استکان آب جوش حل کرده و صاف کنید سپس 1استکان گلاب و 3قاشق روغن بادام شیرین اضافه کنید و هرروز استفاده شود.
      هرروز آب گرم استفاده شود.
      انجیر را در روغن زیتون خیسانده و صبح ناشتا استفاده شود.
      عرق یونجه قبل از هر وعده غذایی 1استکان مفید است.
      عرق زول و بوقناق روزی 3استکان استفاده شود.
      حلوای ملین، شیاف مسهل و کپسول زرد مجموعه مفید است.
      دم کرده برگ درخت پرتقال مفید است.
      آش آلو بخورید.

  28. سلام دوست عزیز اطبا سنتی عزیز مثل حکیم خیراندیش و حکیم روازاده و همچنین در کتب پزشکی قدیم، 3 روغن میگن برای بدن انسان مفید هست که یکی از اون روغن ها؛ روغن ارده کنجد هست. توجه داشته باشین که روغن کنجد با پوست (پوست کنجد مضر است) و بدون اینکه شستشو بشه روغن گیری میکنن ولی روغن ارده کنجد قبل از روغن گیری 3 دفعه شستشو داده میشه و پوست کنجد که حتی برای دام هم مضر هست جدا میشه، تفت داده میشه و بعد طی فرآیندی تبدیل به ارده شده و بعد از اون پروسه روغن گیری آغاز میشه. سپاس فراوان

  29. سلام طبق تشخیص پزشک طب سنتی طبع من سرد و خشک(سودایی). لاغرم و میخوام چاق بشم غذای زیاد هم که میخورم فقط شکمم بزرگ میشه و صورتم .میخواستم بدونم با خوردن روغن ارده کنجد چاق میشم و تناسب اندام پیدا میکنم ؟ ممنون

    1. دفع سودا

      منع مصرف:
      لبنیات: کشک ، قره قروت
      گوشتها: بز، گاو ، سیرابی ، شیردان ، قلوه
      مغزهای گیاهی: بلوط خوراکی ، شاهدانه
      حبوبات: ارزن ، باقالا خشک ، برنج(آبکش) ، جو، ماش
      میوه ها: شاه توت ، تمشک ، آلبالو، ازگیل ، انارترش ، بالنگ ، تمرهندی ، زالزالک ، زرشک ، زغال اخته ، سنجد ، غوره ، گیریپ فروت ، لیموعمانی ، نارنج ، به ترش ، لیمو ترش ، سیب ترش
      سبزی ها: ترشک ، ریواس ، گشنیز
      ادویه ها: سماق ، نشاسته ، قهوه
      متفرقه: سرکه ، آبغوره

      سر را با روغن شونیز گرم نمایید.
      حب پادزهر احمدیه ، گلاب ، عرق و دم کرده گل گاو زبان + افتیمون و شربت مفرح مجموعه مفید است.
      حجامت ساق پا مفید است
      خوئک فراوان میل شود
      گرده گل مفید است
      جوشانده برگ به مفید است
      به، افتیمون، بهارنارنج، اسطخدوس را جایگزین چای روزانه خود کنید.

      موارد مصرف مجاز:
      لبنیات : کره ، ماست چکیده ، شیر محلی تازه گاو (شیر گاو با درجه گرمی ملایم) ، شیر گوسفند با گرمی ملایم
      صیفی جات: خربزه ، خیارچنبر ، طالبی ، گرمک
      میوه ها : آناناس ، انجیر تازه و خشک ، انگور، خرما ، سیب شیرین ، قیسی ، گیلاس ، گلابی ، موز، مویز، بالنگو ، اقسام توت ، کشمش
      ریشه ها: انواع ترب ، زردک ، سیب زمینی ترشی ، شلغم ، هویج
      سبزی ها: شبدر ، تربچه ، ترب
      حبوبات: گندم ، اقسام لوبیا
      گوشتها: جگرسیاه و سفید ، پاچه ، گوشت گوسفند(بره) ، بوقلمون ، مرغ محلی ، میگو ، زبان ، چشم
      مغزهای گیاهی: بادام درختی شیرین بادام زمینی ، تخم طالبی ، تخم خربزه ، کنجد
      متفرقه: شیره انگور ، روغن کنجد ، روغن بادام تلخ ، ارده ، سمنو ، خاکشیر ، مغزگوسفند

  30. سلام ضمن تشکر از اطلاعات خوب تون در مقاله های سایت ، سوال بنده این است که در فرایند روغن گیری کنجد و ارده کنجد به هیچکدام پالم اضافه نمیکنند و این بدون پالم بودن روغن ها باعث میشود آستانه تحمل حرارت روغن پایین بیاید و در نتیجه عدد پراکساید روغن در حین سرخ کردن مواد غذایی بالا برود و موجب سرطان شود. آیا استفاده از هر دوی این روغن ها بجهت مصارف سرخ کردنی صحیح است؟

  31. سلام در مورد دمنوش ها گفته میشود که بهتر است در هر روز از دمنوش های مختلفی استفاده شود که ضرر مصرف طولانی مدت هیچ کدام به فرد نرسد. در مورد روغن هم آیا این قضیه صدق می کند؟ یعنی استفاده دائمی از این روغن بلامانع است؟ یا اینکه بهتر است مثلا از روغن زیتون هم استفاده شود؟

  32. سلام. روغن ارده کنجد برای من سنگین هست و بعد از مصرف دچار سوزش معده و سوهاضمه و کسالت میشم. با مصرف حلوا ارده نیز همین حالت به من دست می ده مثل اینکه گرمم میشه. مشکل از کبدم هست یا معدم ضعیفه؟

    1. سلام بیشتر برای فصول سرد مناسبه خصوصا اگر گرم مزاج هستید
      اگر مزاج سردی دارید در زمستان هفته ای 4بار و در دیگر فصول هفته ای یکی دوبار استفاده کنید

    1. سلام و عرض ادب
      کاملا اصولی و به روش سنتی تهیه شده و تا 7سال قابل نگه داریست

  33. سلام حرارت 300 درجه یعنی چی ، هیچی از این کنجد نمی مونه که، اون وقت روغنش مزه سوختگی میده

    1. تا 250 درجه سانتی گراد رو به راحتی تحمل میکنه و اتفاقی در ساختار روغن نمیفته

  34. سلام. چه روغن کنجد و چه روغن ارده بخاطر اینکه ازنوع اشباع نشده است‌،به شرط اینکه رعایت بهداشت صورت گیردبرای آشپزی مناسبند،تبلیغات سو و نظربرخی کارشناسان فقط برای منافع اقتصادی خودشان است نه واقعیت.

  35. باسلام آنزیم های کبدمن بالا رفته وازهر لحاظ برسی وآزمایشهای لازم درچند نوبت انجام که علل ان مشخض نشده وسونگرافی هم انجام که قاقد چربی نشان مدهدبا عنایت به اینکه اهل استفاده از مشروبات الکلی نبوده وفاقدانواع بیماریهای که متوندانزیم میتوندانزیم راببردبلا بودم بیشتر مواقع ازدمنوشهای به وسیب استفاده میکنم آیامتوندعلل ان باشد لطفا راهنمائی فرمائید باتشکر ازشما

  36. سلام دختر 38 روزه دارم که حدود دوهفته هست که دل درد و دل پیچه داره و خیلی ناآرومه و فقط میخواد بغل بشه و شکمش نفخ داره و خیلی داره اذیت میشه. میشه بگید چیکار کنم که زودتر خوب بشه؟

    1. سلام روغن مالی شکم نوزاد روزی 1بار دختر با روغن بنفشه و روغن بادام. پسر با روغن گاو و پیه تازه استفاده از کد 125 مجموعه مادر و نوزاد. مادر از مصرف مواد غذایی با طبع سرد پرهیز کنند. شربت عسل،کنجد کوبیده + عسل،حلوا ارده عسلی مادر صبح ناشتا بخورد. کولیک نوزادی در ۵-۲۵٪ از نوزادان رخ می‌دهد. نفخ یا دل پیچه نوزادان از مشکلاتی است که باعث ناراحتی های زیادی در خانواده می شود. در این رابطه نکات ذیل قابل ذکر است: این مشکل دوره خاصی دارد که طول آن در کودکان مختلف، متفاوت است و پس از طی این دوره معمولاً مساله خود به خود حل می شود. برخی کودکان، چهل روزه و بعضی دیگر سه چهار ماهه این مشکل را از سر می گذرانند. از راه حل های رایج و تا حدّی موثّر که معمولاً در مراکز بهداشتی درمانی به مادران آموزش داده می شود این است که پس از شیر دادن کودک، وی را در آغوش گرفته آرام با کف دست ضرباتی را به پشت او وارد کنند تا آروغ بزند. در این دوره مادر باید از مصرف غذاهای نفّاخ به شدت پرهیز کند(حبوبات، سیر، پیاز و …). همچنین بهتر است در سبد غذایی خود از غذاها یا داروهایی که نفخ را کم می کنند هم استفاده کند. مصرف آویشن یا زیره سبز(در اشکال مختلف آنها به صورت دم کرده، جوشانده، عرقیات، یا در غذاها) یک راه حل ساده است که هم شیر مادر را زیاد می کنند و هم نفخ او را کم. از روشهای مفید دیگر این است که شکم کودک را روزی یک بار با روغن زیتون تصفیه نشده به آرامی ماساژ دهید تا روغن به خورد پوست کودک برود. ماساژ ناف او با روغن کرچک هم راه مناسبی است. گرم کردن موضعی مثل گذاشتن حوله یا پارچه گرم روی شکم نوزاد نیز روش موثّری در کاهش نفخ و دل پیچه کودک است. ترنجبین یک داروی آزموده شده است. روزی یکی دو بار و هر بار نصف قاشق چایخوری ترنجبین را در نصف استکان آب جوش حل کرده صاف کنید و به تدریج به نوزاد بخورانید. ترنجبین نیاز به شیرین کردن ندارد و خودش به اندازه کافی شیرین هست. برای افزایش اثر این نسخه می توانید ترنجبین را به جای آب، در عرق شیرین بیان یا بابونه حل کنید. اگر مشکل بی خوای کودک شدید است افزودن چند قاشق غذاخوری گلاب به این ترکیب هم خیلی خوب است. توصیه اکید می کنم که با مصرف داروهای آرامبخش و ضدّ نفخ شیمیایی( که از اتّفاق، اکثرا اثربخشی مناسبی نیز ندارند) به کودک دلبند خود خیانت نکنید و مطمین باشید که با به کار بستن دستورات ساده فوق، به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت